Az ipari formatervezés legifjabb csillaga: Ora-Ïto
Ora-Ïto, a fiatal francia formatervező, akiről egzotikus neve miatt sokan azt feltételezik,
hogy japán származású, tulajdonképpen francia, 1977-ben született Marseille-ben.
Érdekes, hogy az Ito az észak-amerikai sziú indiánok nyelvén azt jelenti "elképzelt világot
építeni". Csupán véletlen, vagy előre elrendelt név a művész számára, aki mindig új
utakat keresett az önkifejezéshez? Bár elismert tervezők és építészek családjában nőtt
fel, Ito nem akart úgy ismertté válni, mint "valaki fia", hanem már igen korán
elhatározta, hogy saját útra lép és nevével azonosította saját védjegyét: Ora-Ïto.
Akinek az iskola nem nyújt semmi újat
A fiatal tervező már gyermekként tudta, hogy mit szeretne. Már tízévesen nagyra tartotta
a francia dizájner, Philipp Patrick Starck munkáit, valamint a francia építész, Le Corbusier
épületeit. Példaképe pedig az amerikai festő, Keith Haring volt. "Ha valakivé válhatnék, akkor
az ő lenne..."
Ora-Ïto csodálta őt, mert szerinte azok közé a művészek közé tartozott, akik valóban
valamilyen új kifezési módot találtak, ugyanúgy, mint Van Gogh vagy Picasso.
1996-ban beiratkozott az École de création et de design iskolába, amelyet ma Creapole-nak
hívnak, majd egy évvel később elhagyta azt, azzal a megállapítással, hogy az
iskolától nem kap semmilyen használható tudást. Egy ideig építész-gyakornokként
dolgozott, majd egy festészeti kiállítás megnyitóján találkozott Roger Vivier-vel, aki
együttműködést ajánlott neki. Ito-tól várta a márka megfiatalítását. Ekkor született meg
könnyű tánccipő modellje háromdimenziós számítógépes képen.
Modellje lelkesítette Vivier-t, mivel a virtuális kép akkor még csak az autó- és
repülőgépiparban volt a tervezés eszköze.
Az Ora-Ïto védjegy születése, avagy hogyan válik egy egyszerű
francia fiatalember elsővé a dizájn világában
Amikor 21 évesen abbahagyta a tanulást, elhatározta, hogy saját védjegyet hoz létre.
Generációjának ismert márkái - Nike, Louis Vuitton, Bic, Apple... - számára elképzelt
termékeket alkotott. Hamis virtuális hirdetéseket hozott létre olyan termékekhez,
amelyek valójában nem is léteztek és megjelentette őket a saját honlapján. Még hamis
nyomtatott hirdetéseket is készített és úgy jelentette meg őket a honlapján, mint egész
oldalas újsághirdetéseket, a márkák eredeti nevével és logójával, így mindez teljesen
hihetőnek tűnt!
Az elképzelt termékek sorozata bejárta a világot. A fikció akkor vált valósággá, amikor
az emberek világszerte elkezdték megrendelni a valójában nem létező termékeket.
A nagy cégek hamar rájöttek, miről van szó - és a dolog tetszett nekik! Felhívták Ïto-t, akinek
együttműködést ajánlottak. Így kezdett el Ora-Ïto a legnagyobb
világmárkákkal dolgozni - és így lépett át a virtuális világból a valódiba.
Világszerte ismert tervezői védjegy
Ora-Ïto egyik pillanatról a másikra lett ismert személyiség. Számos interjút készítettek
vele, többek között a New York Times, a Vogue és a Washington Post. Első valódi védjegye, az Ora-Ïto
világhírű lett. Ora-Ïto az a dizájner, aki ugyanazzal
a tervezői filozófiával jegyezhet egy pár vékony, magas sarkú cipőt, mint egy
hűtőszekrényt.
Multimédiás alkotónak számít, hiszen híressé vált az építészetben, a grafikában
éppúgy, mint az egyes márkák számára készített hírdetési és PR akciók terén. Párizsi
modern stúdiójában különféle területeket képviselő szakemberekből álló csapatával ma már
valódi termékeket alkot és olyan ismert világcégek számára ad stratégiai tanácsokat, valamint tervez
termékeket, mint a Heineken, Adidas, L'Oréal, Levi's, Sagem, Toyota,
Nike, Guerlain, Davidoff, Danone, LaCie vagy Christofle ...
Ora-Ïto rendszeresen dolgozik néhány kitűnő belsőépítésszel is, ilyenek például:
Cappellini, Magis, Zanotta, B&B Italia valamint Artemide. A múlt évben pedig
együttműködésbe kezdett az egyik legjelentősebb európai háztartásigép-gyártó céggel, a
Gorenjével is: együtt fejlesztik ki a jövő számára készülő kivételes termékek egész sorát.
A modern tervezés egyszerű, ugyanakkor komplex is
"A dizájnnak tartalmaznia kell a jó ötletet, meg kell oldania a problémát, valami pluszt,
eredményt kell hozzáadnia a tervhez. Az ötlet feladata, hogy továbbfejlessze a márkát.
Ahhoz, hogy ez sikerüljön, bele kell élned magad a márkába, megérteni az üzenetét és azt
építészetileg kifejezni. Engem a jövő érdekel, valamint az, hogy az ötlet a jövőben is
éljen. És vele együtt a márka is." (Ora-Ïto)
Ora-Ïto saját stílusát Simplexity-ként jellemzi, ami egyszerű és komplex is egyben.
Koncepciói merészek és lerombolják a felállított normákat. Számos nemzetközi díjat
elnyert már, idejének jó részét vonaton és repülőgépen tölti, valamint interjúkat ad
Amerikától Kínáig. A mai legnagyobb márkák, amelyekkel együtt dolgozik, saját védjegyük
mellé helyezik az övét is. Alkotói útja kezdetén ez még fordítva volt.
A projekteket megérzése alapján választja ki. Mielőtt elhatározza magát, jövőbeni üzleti
partnerének egy különleges dokumentumot ad aláírásra, amelyben megtiltja a
gyerekmunkát. Ezután pedig csak a legjobb projekteket fogadja el.
1999 - A világ első virtuális védjegyének
megszületése. Az ora-ito.com
honlap naponta
több mint 200.000 látogatóval az első olyan honlap és a második digitális munka lett,
amit a Nemzeti Modern Művészeti Központ (National Centre for Contemporary Art)
elismert.
2000 - "Kalóz" kampány olyan márkákkal, mint a Bic, a Vuitton, a Nike... Az
együttműködés kezdete a legdivatosabb francia újságokkal, illetve egyes nemzetközi
márkákkal, pl. Levi's.
2001 - A Dazed & Confused magazin különleges elismerésben
részesíti Ora-Ïto-t a 2001-es év legkreatívabb művészeti alkotásáért.
2002 - Ora-Ïto a legfiatalabb tervező, aki valaha jegyezte
a termékeit a Capellini modern bútorkatalógusban, ami legitimitást hoz számára a tervezésben
és kivételes referenciát jelent.
Ugyanebben az évben napvilágot lát Ora-Ïto alumínium doboza, amelyet a Heineken számára
tervezett, amelyet ma már az egész világ ismer és amelyért a legjobb csomagolásért járó
Oscar-díjat megkapta.
2003 - Hogy sokoldalúan tehetséges művész, azzal
is bebizonyítja, hogy részt vesz a legnagyobb párizsi éjszakai klub, a Palais Royalnál
lévő téren álló népszerű Le Cab kialakításában - az arculattól az építészeti megoldásokon
keresztül a belső berendezésig és a dekorációig.
2004 - Parfümös üveget tervez az Adidas számára: ezért
ezidáig öt nemzetközi tervezői díjat kapott - az innovatív csomagolás és a formatervezés terén.
Az Artemide számára tervezett sorozattal az Ora-Ïto lett a legismertebb lámpamárka.
Ezzel a milánói bútorkiállításon - 2005-ben - kivételes sikert ér el. A "One" sorozat
lámpáival elnyeri az előkelő "Red Dot Design Award" kitüntetést is.
2005 - A Pompidou Központtal, valamint a milánói
francia kulturális központtal együttműködve megszervezi első kiállítását, Ora-Ďto Múzeum címmel.
2006 - Reprezentatív kiállítást szervez - a
Toyota szalonjában a Champs Élysée-n Párizsban: az átalakítás után a szalon forgalma néhány
hét alatt háromszorosára nőtt. A Toyotával való együttműködés folytatódik, ettől kezdve
jegyzi a Toyota által a világban nyitott valamennyi kiállító és értékesítő hely építészeti
megoldásait.
2006 - Ora-Ïto a Toyota Champs Élysée-n álló szalonjáért
- mint leginnovatívabb építészeti megoldásért Franciaországban - a "Janus 2006" díjban részesül.
2007 - Egy évvel később ugyanezt a díjat kapja - tehát
a "Janus 2007" elismerést - a LaCie számára tervezett hálózati vezérlőért.
|
Forrás és képek: Gorenje
2007. 06
Kapcsolódó cikkek
A terméket forgalmazó cégek >>>
Még több Gorenje termék
nyomtatható verzió - cikk küldése emailben
|